Om mig

Mitt foto
Jag mitt i livet med tankar om att skriva mycket detta år. Det bästa skrivår som jag har haft. Jag har ju min mac jag har ju mitt rum, mitt kaffe och tid, det har ju alla lika mycket av. Så varför skulle inte jag...

tisdag 26 januari 2010

Skrivpuff Om att se skillnaden

Hon hade puttat honom ned för trappan, allt skedde så fort.
De grälade om hans överdrivna uppmärksamhet på hennes syster. Det var ett sådant gräl som paret ägnade sig åt allt för ofta och alltid kraftigt berusade.
Det var nästan som ett outtalad spel som de spelade, förspel på älskogen som alltid hårdhänt och ljudligt skedde då orden tog slut för dem båda.
De betedde sig som ett dansande par som virvlade fram i en vild tango. Med magnetiska poler som lika starkt är omöjliga att skilja lika starkt kan de dras ihop.
Denna natt var som de tidigare, skillnaden var att när hon skulle knuffa honom mot väggen, då hade han vridit på sig så den våldsamma knuffen och mannens berusade sinne i kombination fick honom att handlöst falla med ryggen mot trappan.
Han hade skrikigt och tittat häpet henne i ögonen tills hans tunga kropp landade, han fortsatte att rulla ner och blundande hörde hon dunk, dunk vid varje rullning som huvudet slog i.
I mannens tillstånd kunde han bara väntande ta emot varje krossande smärta. Innan han nådde golvet var han död, nacken och ryggen bruten.

Hon fick 2 år för vållande till annans död.
För de andra kvinnorna på anstalten vart hon varken en stackars sate eller en hatad fånge, hon var luft. Hon satt av ett inget brott i deras hierarki i livets svarta stege.
Annat var det med Bodil, 48 år satt på 6 år, även hon för vållande för annans död. Men hon var hjälte.
Hur kan samma brott ändå vara så stor skillnad på.
Hon hade kommit på sin sambo brutalt våldta hennes 12åriga dotter i deras gemensamma säng.
Fy fan, men istället för att skrika och avbryta den saten hade hon smugit ut ur rummet, ut ur huset och satt sig i bilen.
Hon hade väntat, suttit där och kallsinnat funderat ut det mest plågsamma sätt hon kunde komma på.
Det tog tydligen en tag, någon timme eller så.
För när Bodil väl hade kommit in i huset, ropat hallå hade dottern kommit ner för trappan och utan en min hälsat och satt sig vid TVn.
Mannen hade suttit vid datorn, som en helt vanlig man, i ett helt vanligt hem.
Hon hade ropat att hon skulle börja med maten.
Han hade gruffat lite på det manliga grottmannaspråket.
I kastrullen hällde hon 4.5 liter olja, det var alla sorter som hon hade hemma.
När det började bubbla och ryka tog hon grytlappar. Bar ut den stora kastrullen och smög in i arbetsrummet.
När hon kom nära vände han sig om.
Han hade vänts sig om på stolen, så påpassligt för då kunde hon hälla nästan hela grytans innehåll i knät och kastade upp resten i ansiktet.
Han dog av brännskadorna. Han hade legat skrikande av smärta medan hon stod och kallt tittade på honom. Enligt ryktet så hade det tagit flera timmar tills ambulansen tillkallats.
Två mord, men det är skillnad. Slumpen, situationen är skillnaden.
Och vad som blir människas val, för visst har vi val. Det är ju det som är skillnaden mellan oss och djuren.
Vi kan välja och det gör skillnad.

6 kommentarer:

  1. Oj! Den gick rätt in i huvudet, med klara bilder och allt.
    Hemsk historia, och tänkvärd.

    SvaraRadera
  2. åh fyyy! Men så riktigt att vi har ett val och det är valen vi gör som talar om vem vi är. Det viktigaste är att jag kan stå för de val jag har gjort tidigare.

    SvaraRadera
  3. Intressant... går att fundera länge på den här både ur människovärdes-/öga-för-öga,tand-för-tand-/och maktperspektiv...

    SvaraRadera
  4. Aj! Hör nästan hur huden slits av, bubblande av hettan. Hans skrik ekar. Bra beskrivning av en hemsk situation.

    SvaraRadera
  5. Fruktansvärd historia. Bra! Det enda jag funderar på är om mamman verkligen kunden låta bli att kasta sig över mannen som håller på att våldta dottern? Isf kan man verkligen tala om kallsinnig, som du även skriver att hon var.

    SvaraRadera
  6. Vilken författarinna du är, Ingela ! :) Intressant, tänkvärt och välformulerat. Sköt om dig :D

    /Nancy

    SvaraRadera