Om mig

Mitt foto
Jag mitt i livet med tankar om att skriva mycket detta år. Det bästa skrivår som jag har haft. Jag har ju min mac jag har ju mitt rum, mitt kaffe och tid, det har ju alla lika mycket av. Så varför skulle inte jag...

lördag 4 februari 2012

Att vara förskonad

Livet är inte rättvist. Nä men kunde det inte vara lite snällare mot vissa. Fast vad vet jag om vad som är tänkt i den stora kedjan? Om jag tog på mig vår skapares hatt, och såg på alla människor. Hur skulle jag då utforma allas öden? Om alla fick ett hus en bil en tomt en familj en säck pengar och ett arbete att gå till. Skulle det då bli bra? Skulle alla fortsätta i samma snälla spår eller skulle några avvika från den utstakade kursen som barkbåtar på en sjö?
Skulle alla likt en programmerad värld bara göra som de blev tillsagda, eller skulle det vara slutet på definitionen människa?
Jag kan tro att vara förskonad mot det som gör ont bara är en för stunden tur. Sett på ett helt liv så har alla sina sorgliga och smärtsamma situationer.
Man kan inte värdera olika människors olika öden och säga att det ena är värre än det andra. Men var och en kan vara uppfyllda av en tacksamhet eller glädje att just denna dag är bra eller till och med underbar. Och är den inte det så kommer den kanske redan imorgon. Jag upplever mig förskonad från oro.

1 kommentar:

  1. Jag gillar hur texten låter lite som en tanke, det flyter liksom vidare. Jag tror dock att den skulle må bättre om du bytte det sista "på" mot "från" - eller har jag bara missförstått meningen? :)

    SvaraRadera